وبلاگ حقوقی وحید چرخکاریان
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان   ----------------------- وبلاگ حقوقی چرخ کاریان ///////  وکیل / وکالت / وکیل دادگستری / سایت حقوقی / مشاوره حقوقی و آدرس charkhkarian.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه‌ای هشدار داد گروه‌های مخالف در سوریه با کشتارهای غیرقانونی و جنایاتی که مرتکب می‌شوند حقوق بین‌الملل را نقض کرده‌اند که می‌تواند جزو جرایم جنگی محسوب شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دفترکمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این بیانیه اعلام کرد طی دو هفته گذشته گزارشاتی را به دست آورده که نشان می‌دهد گروه‌های مخالف در مناطق شمالی تحت درگیری در سوریه همچنان به کشتار غیرنظامیان و یا سربازانی می‌پردازند که هیچ دخالتی در جنگ ندارند. این گزارشات به ویژه گویای این حقیقت است که گروه دولت اسلامی شام و عراق از عاملان اصلی این کشتارها هستند.

ناوی پیلای در این باره گفت: براساس اظهارات شاهدان این جنایات و آمارهای بدست آمده گروه های مخالف تندرو از ابتدای سال جاری تاکنون شمار زیادی از بازداشت شدگان را که در زندان‌های تحت اختیارشان بودند اعدام کرده‌اند.

وی تاکید کرد که تعیین آمار دقیق این تلفات کاری سخت و دشوار است.  .............


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

دیده‌بان حقوق بشر در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور آمریکا اعلام کرد: دولت این کشور تا زمانی که به نقض حق حریم خصوصی پایان ندهد،‌ با خطر تضعیف اهداف سیاسی‌اش روبرو خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همزمان با برگزاری سخنرانی باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در خصوص نظارت الکترونیکی، دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که مهار نکردن برنامه‌های جاسوسی آمریکا موجب تضعیف اهداف سیاسی این کشور شده است.

کنت روث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: اوباما می‌تواند یا به تقویت ابزارهای فراگیر جاسوسی‌اش در دنیا که متاسفانه کارایی بسیار کمی در مبارزاتش علیه تروریسم داشته ادامه دهد؛ در حالیکه این برنامه‌ها تنها باعث بروز واکنش شدید جامعه جهانی علیه آمریکا و شرکت‌های اینترنتی و مخابراتی شده است و یا اینکه در مقابل سرویس‌های اطلاعاتی بایستد و به حق همه افراد دنیا در برخورداری از حریم خصوصی احترام بگذارد. ................


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

چرا معتادان خلافکار می‌شوند؟

 در گفت و گوی حمایت با یک آسیب شناس بررسی شد؛
چرا معتادان خلافکار می‌شوند؟

یکی از آسیب‌های اجتماعی که امروزه گریبان‌گیر همه کشورهای جهان شده، اعتیاد به مواد مخدر است. با وجود آنکه عده ای معتقدند اعتیاد بیماری محسوب می‌شود اما این بیماری خانمان سوز اغلب ضربه های جبران ناپذیری به جامعه و مردم وارد می‌کند. به همین علت مسئولان در تلاشند با اقدامات پیشگیرانه و درمانی تاحدودی به وضعیت آنان سرو سامان داده و شرایط ترک اعتیاد آنان را فراهم کنند، اما در این میان عده ای از آنان به علت مشکلات خانوادگی یا ارتباط با دیگر معتادان بعد از ترک به زندگی قبلی خود باز گشته و در غالب موارد به بزه نیز گرایش پیدا می‌کنند.
 
در همین ارتباط با رویا نوری، پژوهشگر اعتیاد در دانشگاه علوم بهزیستی صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید: 
 
با وجود اینکه آمارها نشان می‌دهند اغلب بزهکاران افرادی هستند که به نوعی از مواد مخدر اعتیاد دارند، به نظر شما چه ارتباطی می‌تواند بین اعتیاد و بزه وجود داشته باشد؟
با اینکه ما معتقد هستیم اعتیاد نوعی بیماری است اما این بیماری مزمن جنبه‌های مختلف زندگی فرد و اجتماع را در خطر آسیب جدی قرار می‌دهد و زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری نیز می‌شود که منظر ما همان ارتکاب به جرم و بزهکاری است. همچنین باید در نظر داشت که احساس حقارت و طرد شدن فرد از خانواده و جامعه از جمله علل گرایش فرد به اعتیاد است و نخستین آسیب در فرد معتاد، کاهش اعتماد به نفس و تغییر شخصیت وی است. .................

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:معتاد,خلافکار, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

شیشه ای

 گفت‌وگو با مردی که به اتهام قتل پدر زن سابقش در زندان است
جنایت شیشه ای
 
متهم 52 ساله بعد از اینکه به این نتیجه رسید که فقط با پناه بردن به شیشه می تواند از شر تریاک رهایی پیدا کند، شیشه را به عنوان آخرین راه برای ترک اعتیادش انتخاب کرد اما زمانی که از خماری شیشه حال و روز خودش را نمی فهمید جنازه پدرزنش را مثله کرد و در سطل زباله انداخت و اکنون پشت میله های زندان تحمل کیفر می‌کند. 
 
علت زندانی شدنت چیست؟       ...............

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:جنایت,شیشه,جنایت شیشه, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: وحدت و همدلی در کاهش میزان جرایم نقش مهمی دارد؛ بنابراین برای توسعه وحدت در استان همه مسئولین و مردم باید تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، کهنسال در جمع ریش‌سفیدان و سران طوایف نیکشهر، اظهار کرد: ریش‌سفیدان و بزرگان هر منطقه و محل در پیشگیری از جرائم و ناهنجاری‌های آن محل و منطقه نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارند.        ..........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

شورای نگهبان طرح استفساریه در خصوص مواد (63) و (64) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس اعلام شورای نگهبان، مصوب جلسه مورخ پانزدهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 1392/10/25 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:شوراي نگهبان , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

شورای نگهبان طی نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، با استمهال لایحه آیین دادرسی کیفری، فرصت بیشتری برای بررسی این لایحه درخواست کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این نامه به شرح زیر است:

«مصوب جلسه مورخ پنجم آذرماه یکهزاروسیصد و نود و دو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنج (85) قانون اساسی، به لحاظ عدم فرصت رسیدگی بدینوسیله استمهال می‌گردد.»

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:شوراي نگهبان , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

کمیته حقوق کودک سازمان ملل ابزاری را فراهم کرده است تا کودکان جهان از این پس بتوانند به صورت مستقیم شکایات خود را در خصوص نقض حقوق کودک به این کمیته ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از ماه آوریل سال جاری که امکان استفاده از این ابزار فراهم می‌شود، کودکان به صورت فردی، گروهی یا دادن وکالت به شخصی دیگر می‌توانند موارد نقض کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک را به کمیته حقوق کودک سازمان ملل گزارش دهند.

کریستین سندبرگ رئیس کمیته حقوق کودک مستقر در ژنو در این باره گفت: فراهم کردن چنین ابزاری بدین معناست که کودکان می‌توانند به معنای واقعی از حقوق‌شان بهره‌مند شوند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که همانند افراد بزرگسال به نهادهای بین‌المللی حقوق بشر دسترسی داشته باشند.       ...........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:سازمان ملل متحد ، كودك , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

شورای نگهبان نظر خود را در مورد طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصوب جلسه مورخ اول دی ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 1392/10/18 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌شود:

1- درماده 1، الزام رئیس جمهور به اداره امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور از طریق یک سازمان (یک شخصیت حقوقی)، مغایر اصل 126 قانون اساسی شناخته شد. همچنین با استحضار به اینکه نتیجه ادغام دو معاونت در ماده 1، حذف دو معاونت و معاونین ذی‌ربط نیز هست، این امر مغایر اصل 124 قانون اساسی هم می باشد.

2- مواد 2، 3، 4، 5، 6 و 7، مبنیا بر ماده 1 ایراد دارد.

3- در ماده 8، همان ایراد ماده 1 وجود دارد.

بر اساس این گزارش شورای نگهبان در تذکری اعلام کرده است:

«با توجه به اساسنامه مرکز الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت که به تأیید مقام معظم رهبری مدظله‌العالی رسیده است، ارتباط بند 2 ماده 2 با مقررات مذکور روشن نیست.»

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:شوراي نگهبان , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

هیات عمومی دیوان عالی کشور با صدور رای وحدت رویه‌ای تاکید کرد که مرجع اظهارنظر در مورد آزادی مشروط دادگاه صادرکننده حکم قطعی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مشروح جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری و رای آن در این باره به شرح زیر است:

الف-مقدمه:

« جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور در مورد پرونده وحدت رویه ردیف ۹۲/۲۱ رأس ساعت ۹ روز سه‌شنبه مورخ۲۸/۸/۱۳۹۲ به ریاست حضرت آیت‌الله احمد محسنی ‌گرکانی رئیس دیوان عالی کشور و حضور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای غلامحسین محسنی‌اژیه دادستان کل کشور و شرکت رؤسا، مستشاران و اعضاء معاون کلیه شعب دیوان عالی کشور، در سالن هیأت عمومی تشکیل شد.

پس از قرائت گزارش پرونده و طرح و بررسی نظریات مختلف اعضای شرکت‌کننده در خصوص مورد و استماع نظریه دادستان کل کشور که به ترتیب ذیل منعکس می‌شود، به صدور رأی وحدت رویه قضایی شماره ۷۳۱- ۲۸/ ۸/ ۱۳۹۲ منتهی شد.         .............


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:آراي هيات عمومي ديوان عالي كشور , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

یک قتل عجیب

برگرداننده:خانم حشمت قاضی‌زاده { از مجله شماره 252 پلیس جنائی بین المللی(انترپول) }
 
نزدیک دو دهکده آنجلیسی و جوسی‌سی در کشور یوگسلاوی‌ دهکده دیگری در آنطرف سواحل رود دریناودر شمال شرقی‌ ساراجوو واقع است.
 
چون زمینهای این دهکده حاصل‌خیز نیست،با وجود اینکه‌ تا اندازه‌ای مجال کشت و کار برای ساکنینش وجود دارد ولی مردم‌ در فلاکت بسر میبرند و در تلاش‌اند تا با سعی و کوشش سطح‌ زندگیشان را بالا ببرند.
 
بعضی از این ساکنین در نقاط دیگری که طبیعت سیمای موافقش‌ را بآنان مینمایاند در پی کار موسمی میروند.
 
در چنین سرزمینی خشک و بایر قتلی عجیب رخ میدهد که‌ شرح آن بقرار زیر است:
................

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:قتل,عجیب,غریب, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

تفاوت‌های جنسیتی در حقوق مدنی

 مقررات ازدواج، طلاق، ارث و بلوغ بانوان و آقایان متفاوت است؛ 
تفاوت‌های جنسیتی در حقوق مدنی
 
گروه حقوقی- تفاوت‌های میان زن و مرد باعث شده که در بایدها و نبایدهای میان آنها در قوانین کمی تفاوت وجود داشته باشد. یکی از قوانینی که احکام مختلفی در خصوص بانوان و آقایان در خود جا داده است قانون مدنی است. قواعد اقامتگاه، ازدواج، طلاق، فسخ نکاح، بلوغ، ارث و حضانت در این قانون ذکر شده است که اشتراکات و اختلافاتی در خصوص زن و مرد دارد.
 
اقامتگاه
اقامتگاه زن شوهردار همان اقامتگاه شوهر است. یکی از پیامدهای تعیین اقامتگاه، ابلاغ اوراق قضایی است. اما ممکن است طرف دعوای زن، شوهر باشد، در این صورت منطقی نخواهد بود که باز هم اقامتگاه زن را اقامتگاه شوهر بدانیم، برای حل این مشکل زنی كه شوهر او اقامتگاه معلومی ندارد و همچنین زنی كه با رضایت شوهر خود یا به اجازه دادگاه مسكن جداگانه اختیار كرده است، می‌تواند اقامتگاه شخصی جداگانه نیز داشته باشد. اقامتگاه مكان معینی است كه فعالیت‌ها و امور شخص (اعم از سکونت و اداره امور) در آن مكان متمركز شده است؛ و به نوعی عنصر شناسایی شخص حقیقی و حقوقی است. بنابراین در حقوق (عمومی و خصوصی) اقامتگاه عنصر مهمی در تعیین قلمرو حقوقی شخص محسوب می‌شود. در این نوشته؛ تعریف، اقسام و اثرات قضایی و حقوقی اقامتگاه بیان شده است.
 
ازدواج
نکاح دختر اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدری اوست و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه خودداری کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند (ماده 1042 قانون مدنی). در روابط زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است (ماده 1105 قانون مدنی). در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است و نفقه عبارت است از مسکن و البسه و غذا و اثاث‌البیت که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم یا احتیاج او به واسطه مرض یا نقصان اعضا (1106 و 1107 قانون مدنی). هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود (ماده 1108 قانون مدنی). شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود و یا زن باشد منع کند (ماده 1117 قانون مدنی          ..................

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

مرد ایرانی‌الاصلی که متهم است همسرش را در ایالت میشیگان آمریکا به قتل رسانده در دادگاه حاضر شد.

این مرد که نیما نام دارد به قتل درجه دوم همسرش ساناز متهم شده است. ساناز بعد از آشنایی اینترنتی با نیما با وی ازدواج کرد و به آمریکا رفت اما در جریان درگیری خانوادگی توسط شوهرش کشته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه شرق « خانواده ساناز بعد از اینکه از مرگ مغزی فرزندشان مطلع شدند در حالی‌که در ایران سکونت دارند اجازه دادند هفت‌عضو بدن او به بیماران اهدا شود؛ به این ترتیب یکی از نادرترین جراحی‌های پیوند عضو انجام شد و اعضای خانواده ساناز نیز این عمل را از طریق وب‌کم مشاهده کردند.      .............


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:ایران - آمریکا - قتل, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

طبق اسناد آمریکایی، در سال 1914 جمعیت ایران بیست میلیون نفر بود که در سال 1919 به یازده میلیون نفر کاهش یافت. یعنی حدود 8 الی ده میلیون نفر از مردم ایران از گرسنگی و بیماری‌های ناشی از کمبود مواد غذایی و سوءتغذیه مردند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، دکترمحمد قلی مجد نویسنده قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران 1919-1917 می‌نویسد: در اسناد آمریکایی مدارک مستندی درباره این تراژدی بزرگ انسانی وجود دارد. 40 درصد از مردم ایران طی دو سه سال قلع‌ و‌ قمع و نابود شدند. تنها در سال 1956 بود که ایران توانست به جمعیت 20 میلیونی سال 1914 برسد.

عجیب‌تر از همه نقش بریتانیا در این فاجعه است. قحطی بزرگ در زمانی اتفاق افتاد که سراسر ایران در اشغال نظامی انگلیسی‌ها بود ولی انگلیسی‌ها نه‌تنها هیچ کاری برای مبارزه با قحطی و کمک به مردم ایران نکردند، بلکه عملکرد آنها اوضاع را وخیم‌تر کرد و سبب مرگ میلیون‌ها نفر از ایرانیان شد.

درست در زمانی که مردم ایران به‌دلیل قحطی نابود می‌شدند، ارتش بریتانیا مشغول خرید مقادیر عظیمی غله و مواد غذایی از بازار ایران بود و با این کار خود هم افزایش شدید قیمت مواد غذایی را سبب می‌شد و هم مردم ایران را از این مواد محروم می‌کرد.

جالب‌تر اینکه انگلیسی‌ها مانع واردات مواد غذایی از آمریکا، هند و بین‌النهرین به ایران می‌شدند. به‌علاوه، در زمان چنین قحطی عظیمی، انگلیسی‌ها از پرداخت پول درآمدهای نفتی ایران استنکاف ورزیدند. چنین اقداماتی را قطعا باید جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به‌شمار آورد.

هیچ تردیدی نیست که انگلیسی‌ها از قحطی و نسل‌کشی به‌عنوان وسیله‌ای برای سلطه بر ایران استفاده می‌کردند.

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

صبح امروز، در رادیو جوان یکی از کسانی که با عنوان "استاد حوزه و دانشگاه" معرفی شد، می‌گفت - و چند بار هم تکرار کرد - که نظام خانواده در غرب دچار از هم‌گسیختگی شده است ولی خوشبختانه در ایران، از هم‌گسیخته نیست. (نقل به مضمون)

به گزارش ایسنا، عصر ایران با این مقدمه نوشت: «واقعیت مطلب این است که خانواده در غرب، همانند دهه‌های گذشته، جایگاه مستحکم و سابق خود را ندارد و این، حتی نگرانی اندیشمندان غربی را هم برانگیخته است. زندگی مشترک یک رئیس‌جمهور با کسی جز همسرش، چیزی است که در دهه‌های نه‌چندان دور، کسی در غرب تصورش را هم نمی‌کرد ولی اینک رئیس‌جمهور فرانسه به جای همسر، با شریک جنسی‌اش زندگی می‌کند که البته اخیرا کاشف به عمل آمد که به او نیز خیانت کرده و با یک هنرپیشه رابطه داشته است!

اما نکته‌ای که به ما مربوط می‌شود چیست؟ گیریم که در فرانسه و آلمان و اسپانیا و آمریکا و ... خانواده‌ها مضمحل شده‌اند و فرض کنیم که آن جوامع غرق در منجلاب فساد و تباهی‌اند. آیا استناد به اینکه آنها مشکل دارند و اغراق در این خصوص، می‌تواند نافی مشکلات بسیار بزرگ خود ما باشد؟       .........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:غرب - ایران - فروپاشی, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

دانشگاه آزاد با تمام مشکلاتی که دارد، یکی از پروژه‌های موفقی است که خارج از دولت توانسته به صورت مستقل رشد و گسترش پیدا کند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از پایه‌گذاران این دانشگاه در اوایل انقلاب بود که شاید همین امر هم سبب شد تا پس از سال ۸۸، جریان افراطی اصولگرا تصاحب صندلی مدیران این مجموعه را به عنوان یکی از اهداف استراتژیک خود در نظر گیرد که در ‌نهایت به تغییر مدیریت این دانشگاه و انتصاب فرهاد دانشجو به ریاست آن انجامید.

به گزارش ایسنا، سایت سلام نو با این مقدمه نوشت: «هر چند مدتی پس از انتخابات ریاست جمهوری، رئیس این دانشگاه به خاطر سوء مدیریت عزل و حمید میرزاده جایگزین وی شد اما در همین مدت کوتاه هم آنچه در دانشگاه آزاد با مدیریت اصولگرایان رخ داد، بی‌شباهت به آنچه در کشور با مدیریت احمدی‌نژاد رخ داد، نبود.      ...........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:پسر خاله, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

شنیده شده که مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش، در مرز ترکیه دستگیر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از دانا، وی در حال خروج از کشور از طریق مرز ترکیه بود.

او پس از گذشت یک ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم در تاریخ ۲۷ شهریورماه از سمت خود عزل شد.

این مدیر دولت دهم با حکم حمید بقایی معاون رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در سال ۸۹ به سمت مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شده بود.

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه، رونق کارگاه‌های تولیدی زندان‌ها را نیازمند افزایش سطح مهارت و ایجاد فرصت‌های شغلی برای زندانیان دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اژدر اسدبیگی با بیان عملکرد حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی لزوم گسترش اشتغال مولد در کارگاه‌های زندان مرکزی و مجتمع حرفه‌آموزی را خواستار شد.

وی به اثربخشی اجرای طرح‌های اشتغال بر فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان اشاره کرد و گفت: استفاده از توان بالقوه بنیاد تعاون و جذب همکاری فعالان عرصه تولید در سایه ترغیب زندانیان به یادگیری مهارت‌های شغلی گام اساسی در رونق کارگاه‌های تولیدی موجود در زندان‌هاست.

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:زندان , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

با حکم تعزیرات حکومتی استان فارس عامل قاچاق کالا تعزیر شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان چند مورد بازرسی در استان فارس، مقادیر قابل توجهی انواع نوشیدنی‌های قاچاق کشف و پس از انجام مراحل قانونی، پرونده جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

پس از بررسی پرونده‌ها در شعب تعزیرات حکومتی استان، تخلفات محرز تشخیص داده شد و عوامل تخلف به پرداخت جزای نقدی و ضبط کالاهای مکشوفه محکوم شدند.

همچنین در پی اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران مبنی بر نگهداری و عرضه کالاهای قاچاق، پرونده‌هایی در این خصوص تشکیل و جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی استان ارسال شدند. پس از بررسی پرونده‌ها در شعب تعزیرات حکومتی استان، تخلفات محرز تشخیص و مطابق قانون، عوامل تخلف به پرداخت جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:تعزيرات حكومتي , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

مدیرکل زندان‌های هرمزگان گفت: اقدامات پیشگیرانه موجب کاهش جرائم می‌شود که تحقق آن عزم ملی و مشارکت همگانی می‌طلبد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج فارس، اکبر سلیمانی اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم، افزایش امنیت اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و باید با کار کارشناسی و اتخاذ تدابیر مناسب در این زمینه تلاش بیشتری کرد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم بسیار کم‌هزینه‌تر از اقدامات بعدی است، گفت: غفلت از پیشگیری موجب هدر رفتن نیروی فعال در جامعه می‌شود و افرادی که می‌توانند به عنوان نیروی مولد چرخ اقتصاد کشور را به گردش در آورند به افراد سربار جامعه تبدیل می‌شوند.       ...........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:زندان, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

یک قاتل پای‌ چوبه‌ دار توسط اولیای‌دم بخشیده شد.

حسین ونکی مدیر زندان مرکزی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، اظهار کرد: با گذشت اولیای ‌دم یک زندانی در زندان مرکزی اراک در زمان اجرای حکم، مشمول بخشش شد.

وی افزود: این زندانی با مداخله معاون دادستان، قاضی‌ناظر، مدیر و مسئولین زندان مرکزی اراک و با گذشت اولیا‌ی دم در پای چوبه‌دار از مرگ نجات یافت.

ونکی با اشاره به اینکه این اتفاق پس از حضور خانواده مقتول و مسئولین اجرایی و قضایی در زندان اراک جهت اجرای حکم قصاص رخ داد، تصریح کرد: زندانی که به جرم قتل عمد مدت هفت سال در زندان به سر می‌برد و در آستانه اجرای حکم قصاص قرار داشت با رضایت موقت خانواده مقتول از مرگ نجات یافت و باید جهت پرداخت دیه اقدام کند.

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:اعدام ، قاتل , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

رییس کل دادگستری لرستان گفت: نهادینه‎سازی اخلاق و ارزش‎های آن با خشونت، زور و اجبار امکان‎پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، جعفر بدری در جلسه شورای گزینش دادگستری استان که به مناسبت گرامیداشت فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل گزینش، برگزار شد، بیان کرد: متاسفانه در سال‎های اخیر با گسترش وسایل ارتباطی، ارزش‎های اخلاقی در جامعه اسلامی کم‎رنگ شده و باید برای احیای این ارزش‎ها، نهادهای دینی و مذهبی، رسانه‎های جمعی، آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی با جدیت بیشتری وارد عمل شوند.  .........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:دادگستري لرستان , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

دیوان اروپایی حقوق بشر، ترکیه را به دلیل مرگ یک جوان 19 ساله در سال 2006 به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوان اروپایی حقوق بشر طی حکمی اعلام کرد که ترکیه باید در پاسخ به مرگ یک مرد جوان در منطقه‌ای در جنوب شرق ترکیه جریمه نقدی بالغ بر 40 هزار یورو پرداخت کند.

این جوان 19 ساله در 29 سپتامبر 2006 پس از اینکه از دستور پلیس سرپیچی کرده بود هدف شلیک گلوله قرار گرفت و کشته شد.

این دادگاه طی این حکم ترکیه را به پرداخت 40 هزار یورو و به‌عنوان غرامت به خانواده قربانی محکوم و اعلام کرد این کشور حق حیات قربانی را نقض کرده است.        ...........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:حقوق بشر ، تركيه , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

در پی مخالفت دیوان اروپایی حقوق بشر با درخواست سه مرد انگلیسی برای شکایت علیه عربستان در دادگاه‌های انگلیس، عفو بین‌الملل این تصمیم را گامی رو به عقب در اجرای عدالت دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوان اروپایی حقوق بشر اعلام کرد: سه مرد انگلیسی که پیشتر مدعی شدند در زندان‌های عربستان مورد شکنجه قرار گرفته‌اند نمی‌توانند علیه این کشور در دادگاه‌های انگلیسی شکایتی مطرح کنند. این تصمیم هرگونه شانس این سه تن برای اقدام قانونی در این زمینه را از بین خواهد برد.

معاون سرپرست بخش قانون و امور سیاسی در عفو بین‌الملل، اظهار کرد: این تصمیم در واقع موجب از بین رفتن هرگونه امید برای اجرای عدالت در این خصوص خواهد شد، مگر اینکه انگلیس برای جبران اتهام شکنجه با مقامات عربستانی وارد مذاکره شود.     ...........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

معاونت نظارت و بازرسی امو اقتصادی و زیربنایی سازمان بازرسی کل کشور طی گزارشی ضمن اشاره به شرایط تحریم و نیاز حمایت از تامین داخلی کالاهای استراتژیک حفاری و صرفه‌جویی ارزی، بر ضرورت رعایت قانون، حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و ممانعت از ورود کالاهای بدون کیفیت و با امکان تولید داخل به پروژه‌ها تاکید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازمان بازرسی کل کشور با بررسی «قراردادهای خرید تجهیزات درون چاهی صنعت نفت و گاز» به وزارت «صنعت، معدن و تجارت» پیشنهاد کرد بسترهای لازم جهت اخذ استانداردهای مورد نیاز رزوه‌زنی و تولید لوله را در داخل کشور فراهم آورده و با تجهیز آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل کشور بستر صدور گواهی نامه این استانداردها را برای کالاهای تولید شده در داخل کشور مهیا کند.   ............


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:سازمان بازرسي كل كشور , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شورای اسلامی شهر اشتهارد که بر اساس آن ارزش معاملاتی ساختمان‌ها بدون توجه به عوامل متغیر و صرفا بر اساس میزان تخلف طبقات و پارکینگ و تغییر کاربری تعیین شده است را ابطال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رای شماره 644 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این باره به شرح زیر است:

« مطابق بند (ج) ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶، در تعیین ارزش معاملاتی، قیمت ساختمان با توجه به نوع مصالح (اسکلت فلزی یا بتون آرمه یا اسکلت بتونی و سوله و غیره) و قدمت و تراکم و طریقه استفاده از آن (مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، بهداشتی، خدماتی و غیره) و نوع مالکیت از نظر عرصه و اعیان تعیین می‌شود و در تبصره ۱۱ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری نیز تصریح به تعیین ارزش معاملاتی شده است. نظر به این که در تعیین ارزش معاملاتی هر ساختمان رعایت متغیرهای اعلام شده ضروری است، ولی در مصوبه مورد اعتراض، ارزش معاملاتی برای تمام ساختمان‌های شهر به صورت یکسان و بدون توجه به عوامل مذکور، صرفاً بر اساس میزان تخلف طبقات و پارکینگ و تغییر کاربری و غیره تعیین شده است به همین دلیل مصوبه مورد اعتراض خارج از حدود اختیارات تصویب شده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.»

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:ديوان عدالت اداري ، آراي هيات عمومي ديوان عدالت اداري , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

رییس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه اکثریت کارکنان ما افرادی خدوم متدین، وظیفه شناس و خادم هستند، گفت: برای ما آسیب‌ها و تخلفات در تعداد و مقیاس کم نیز زیاد و غیرقابل تحمل است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامحسین اسماعیلی اظهار کرد: در ارتقاء نظام زندانبانی، نقش و جایگاه پرسنل به‌عنوان محور تحقق سیاست‌های ارتقاء، تعیین‌کننده و خاص است.

وی ادامه داد: کار زندانبانی اصلاح و تربیت مجرمین است. از سوی دیگر کار کردن در زندان همواره با آسیب‌های در کمین همراه است که برای تحقق اصل اصلاح و تربیت مجرمین پیشگیری و حذف آسیب‌های ضمن خدمت و تعالی روحیه، معنویت و باورهای دینی و تعهد خدمتی کارکنان باید مورد توجه باشد.


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

وزیر دادگستری از اداره کل تعزیرات حکومتی خوزستان بازدید کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در نخستین روز سفر رئیس‌جمهور و هیات همراه به خوزستان، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی از اداره کل تعزیرات حکومتی استان خوزستان بازدید کرد.

در ابتدای این دیدار، جابری مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان گزارشی از عملکرد این اداره کل ارائه کرد.

مصطفی پورمحمدی نیز در طی سخنان کوتاهی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع پرسنل تعزیرات حکومتی استان خوزستان، از قضات تعزیرات حکومتی درخواست کرد که با توجه به اهمیت و حساس بودن شغل آنان با دقت هرچه بیشتر نسبت به صدور آرا اهتمام بورزند تا حقی از کسی ضایع نشود.

انتهای پیام

منبع ایسنا

: مرتبه
[ برچسب:سفر روحاني , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

جلسه رسیدگی به اتهامات متهم پرونده خیابان شهید مدنی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این جلسه که به ریاست قاضی عزیزمحمدی در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد، متهم، وکیل مدافع وی و 8 نفر از شکات این پرونده حضور داشتند.

قاضی عزیزمحمدی در آغاز رسیدگی به پرونده اسامی شکات را قرائت کرد و گفت: یک نفر از شکات رضایت داده است.

در این جلسه یک نفر از شکات غایب بود و پرونده در مورد یکی از شکات مفتوح است. دیگر شکات نیز حضور داشتند که همگی به دادگاه گفتند که خواستار دیه هستند.

برادر مقتول نیز به وکالت از مادرش در دادگاه حضور داشت و گفت که تقاضای قصاص دارد.     ..............


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

رییس قوه قضاییه با هشدار درباره خطر تفکرات تکفیری و سلفی در جهان اسلام از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور خواست که به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک سالروز میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و فرا رسیدن هفته وحدت تأکید کرد: جریان‌های تکفیری همچون موریانه « وحدت اسلامی » را از درون می‌خورند.

رییس دستگاه قضا، نقش غرب در شکل‌گیری وهابیت را از «مسلمات تاریخی» دانست و افزود: جریان‌های تکفیری و سلفی هیچ ربطی به اسلام و اعتقادات برادران اهل سنت ندارند، بلکه فرقه‌هایی ساخته و پرداخته غرب برای تضعیف جوامع اسلامی هستند.   .............


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:آملي لاريجاني ، رييس قوه قضاييه , ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

اولین محموله پابند های الکترونیکی از گمرک ترخیص شد

از این پابند ها در استان های تهران و اصفهان استفاده آزمایشی خواهد شد

 

ایجاد امکان ملاقات تصویری از راه دور برای خانواده زندانیان در استان گیلان و خراسان

وی با بیان اینکه سازمان زندان‌ها خدمات خود را با حداقل هزینه برای خانواده زندانیان ارائه کرده‌ است، اظهار کرد:‌ با توجه به بررسی‌ها مشخص شد که خانواده زندانیان از نظر معیشت در وضعیت خوبی بسر نمی‌برند. همچنین به دلیل محدودیت زندان‌ها در سراسر کشور و عدم وجود زندان در برخی شهرستان‌ها و استانی بودن اردوگاه‌های مواد مخدر سازمان زندان‌ها زحمت ایاب و ذهاب و هزینه ملاقات را از دوش خانواده زندانیان برداشته است و با فراهم آوردن امکان ملاقات تصویری از داخل زندان، خدمتی به آنها عرضه کرده است.     ...........


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور:

محکومان مواد مخدر از زندان ها خارج شده و در اردوگاه‌های ویژه محکومان مواد مخدر نگهداری می‌شوند

طرح دستبند و پابندهای الکترونیکی هنوز اجرایی نشده است، در حال نصب سرورها و تدوین آیین‌نامه مربوط به آن هستیم

 

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: پیش‌بینی سازمان زندانها برای ظرفیت اردوگاه‌های ویژه محکومان مواد مخدر ۳۰ هزار نفر است.

غلامحسین اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد وضعیت اردوگاه‌های ویژه محکومان مواد مخدر، اظهار کرد: در استان‌های خراسان و اصفهان برخی از فازهای اردوگاه‌ها را مورد بهره‌برداری قرار دادیم، البته فازهای نیمه تمام هم داریم.    .............


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

تعدّد زوجات از منظر قرآن کریم ، سوده حامدتوسلی - وکیل دادگستری

http://www.photoupload.org/images/05358374344886396554.jpg

این مقاله به قلم دکتر سوده حامدتوسّلی ، وکیل پایه ی یک دادگستری و مدرّس دانشگاه و همچنین از اعضای شورای مرکزی گروه وکلای دادگستری کاسپین می باشد که در روزنامه آرمان منتشر شده است .



تعدّد زوجات از منظر قرآن کریم

...............


ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

وجدان یا قانون ؛ تقدم و تأخر

نویسنده : سید علیرضا نیلچیان
 
 مقدمه :
 
انسان هزاره سوم اسیر عرصه تکرار و فرزند در راه مانده تمدنی است که تدین را کمتر اثری در آن می توان یافت و اینگونه او را به کمال راهی نخواهد بود چرا که به قول استاد شهید مرتضی مطهری ، تمدن بدون تدین توحش منظم است و مگر توحش را به سوی کمال راهی است؟!
و اکنون سالها است که آدمی در این سقوط آزاد به دره توحش و حیوانیت ، مرز " بل هم أضل " را نیز پشت سر گذاشته است و یأس از اصلاح و بازگشت را نیز بر مصائب خود افزوده است.
در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود
از گوشه ای بروی آی ای کوکب هدایت
از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود
زنـهار از این بیـابان ویـن راه بی نهـایت
این راه را نهایت صورت کجا توان بست
کش صد هزار منزل بیش است در بدایت(1)
انسان معاصر در هیاهوی مشغولیات مادی و در خماری لذائذ دنیوی ، خطاب « حاسبوا قبل أن تحاسبو » (2) را به فراموشی سپرده است و درد قربانی شدن فطرت و دردمندی معنوی را صرفاً مانعی برای تمتع حداکثری خود می داند و نه عاملی برای دستیابی به سعادت و کمال انسانی؛ و براستی او از این حقیقت غافل است که : درد منشأ حرکت است و درمان تحقق کمال .
نی که آن الله تو لبیک ما است      ...............

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

حق و باطل

 دکتر حسینقلی کاتبی

حق را فرهنگ نویسان و ارباب ادب و دانش در معانی متعدد بکار برده و تعریفات‏ گوناگون از آن کرده‏اند و معنی و تعریف باطل را امر خلاف حق اعلام داشته‏اند و بحکم الاشیاء تعرف باضدادها و بحکم آنکه یک عده از لغات مانند تاریکی و روشنائی و سفیدی و سیاهی و نیکی و بدی معانی متضاد دارند دو معنی و مفهوم«حق»و«باطل»از تضاد برخوردارند و ازینراه معنی هریک در تعارض باهم بیشتر روشن میشود.
 
قاموس المحیط که از امهات فرهنگهای عربی و تألیف مجد الدین فیروز آبادی‏ است حق را چنین معنی کرده:
 
«الحق:من اسماء اللّه تعالی،و من صفاته و القرآن و ضد الباطل و الامر المقضی و العدل‏ و الاسلام و المال و الملک و الموجود الثابت و الصدق و الموت و الحزم و واحد الحقوق و حقیقة الامر...»
 
میر سید شریف جرجانی در کتاب التعریفات حق را در ذیل دو ماده چنین‏ تعریف کرده:    ...............

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

حقوق عمومی در ایران باستان

 امیرحسین نوربخش (كارشناس ارشد حقوق عمومی، عضو كرسی حقوق بشر، صلح و دموكراسی یونسكو در دانشگاه شهید بهشتی و باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی)

چكیده: در مقاله‌ی پیش رو قصد داریم در گفتمان حقوقی - سیاسی تمدن باستانی ایران با توجه به تفكیك قوا، منشأ حاكمیت، رژیم سیاسی و حقوق بنیادین؛ به بررسی مفهومی مدرن، به نام «حقوق عمومی» بپردازیم. بحث ما از آن نظر اهمیت دارد كه غالب حقوقدانان منكر وجود این شاخه از حقوق در ادوار باستانی مختلف هستند. پرسش اصلی ما این است كه تحولات ساختاری دولت و حقوق بنیادین به عنوان وجوه دوگانه‌ی حقوق عمومی امروز در ایران باستان چه بوده است؟
 
واژگان كلیدی: منشأ حاكمیت (Rule of origin)، رژیم سیاسی(Political regime). ، حقوق بنیادین (fundamental rights) ، تفكیك قدرت (separation of powers)
 
مقدمه:        .......................

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

قاچاق کودک معضلی فراملی

خاطره شهبازی ( کارشناس ارشد حقوق بین الملل - عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان )
 
اتخاذ راهکارهای عملی موثر در جهت اجرای مفاد اسناد بین المللی و تقویت همکاری منطقه ای را می توان نوید بخش آینده ای بهتر در جهت کاهش آمار قاچاق کودک عنوان کرد.
 
قاچاق کودکان به‌عنوان یکی از جلوه های نوین  بزهکاری در دنیای مدرن و از جمله جرائم ناقض کرامت بشری، با مقاصدی نظیر بهره برداری تجاری جنسی کودک ,کاراجباری, تکدی گری ، خریدوفروش اعضای بدن کودک و پرنوگرافی همراه است. بدین ترتیب مبارزه با این معضل جهانی به عنوان چالش قرن حاضر وجهه همت بسیاری از کشورها و سازمانهای غیردولتی قرارگرفته است..          ...............

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

به شرایط هشدار در عریانی اجتماعی رسیده ایم؟ ( ۲ )

 ولی مسئله این است که اگر همه چادری شوند، قضیه حل می شود؟ بحث بدحجابی و بد پوششی چقدر در آسیبها موثر است؟
عابدینی مطلق: بحث حجاب از بس نخ نما شده، با مشکل برخورد کرده است. خیلی از این بحث‌ها اصلاً به حجاب ربطی ندارد. باید مسایلی که به اشتباه مطرح شده را از ذهن ها خارج کنیم. بررسی یک پدیده ای به نام حجاب، ساده نیست.
هزار چیز پشت این قضیه است، اگر حجاب برداشته شود، هزار چیز تغییر می‌کند و حتی شیوه و نگاه اجتماعی ما عوض می‌شود. کنترل بدن زن و شیوه ظهور اجتماعی زن، خیلی بحث مهمی شده است. زن همه چیز است، در جامعه بشری، شیوه بروز اجتماعی زن، همه رویدادهای اجتماعی را عوض می‌کند. در یک نظم اجتماعی خاص که مد نظر ماست، حجاب اگر رعایت نشود، آسیب بزرگ اجتماعی وارد می‌شود.      ...............

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

به شرایط هشدار در عریانی اجتماعی رسیده ایم؟ ( ۱ )

  عبرت نیوز: چهار نفر از فعالان و پژوهشگران حوزه آسیب‌های اجتماعی و جامعه زنان در دفتر پژوهشهای تاریخی شهر تهران گرد هم آمدند تا درباره آسیبهای اجتماعی در زنان تهران نظرات خود را مطرح کنند. امید سلیمی بنی: سخنان معصومه آباد، عضو شورای شهر درباره کم شدن سن زنان خیابانی به 16 سال و همچنین ارائه آمار 100 هزار نفری از زنان خیابانی بهانه ای شد تا "دفتر پژوهش‌های تاریخی شهر تهران" میزگردی با حضور برخی از فعالان و مسئولان شهری تهران در حوزه اجتماعی و مسایل زنان ترتیب دهد.
 
در این نشست مهدیه طائفه رستمی، کارشناس ارشد برنامه ریزی شهری از مرکز مطالعات شهری شهرداری تهران حضور داشت، توران ولی‌مراد، فعال حوزه زنان به بیان دیدگاه های خود پرداخت، فاطمه دانشور، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته اجتماعی این شورا به برنامه های شورای شهر اشاره کرد و کاظم عابدینی‌مطلق، نویسنده و محقق حوزه زناشویی و نویسنده کتاب "عالیجناب حجاب" از دیدگاه مذهبی به بررسی آسیبهای حوزه زنان وارد شد.           ....................

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]

اجرت‌المثل، حقی کمتر شناخته شده برای زنان

 بسته حقوقی برای آشنایی با یکی از حقوق منحصر به فرد بانوان؛
اجرت‌المثل، حقی کمتر شناخته شده برای زنان
 
زندگی مشترک آسان نیست و زحماتی که بانوان برای آن می‌کشند نیز کم نیست؛ از بچه‌داری گرفته تا خانه‌داری و کار‌هایی از این قبیل که شاید بیشتر ساعات روز را پر کند. زمانی اوضاع برای خانم خانه سخت‌تر می‌شود که شریک زندگی قدر زحمات وی را نداند و فقط انتظار کار داشته باشد. اما شرع و البته قانون چشم خود را بر این زحمات نبسته و در شرع و قانون حقی برای زنان به رسمیت شناخته شده است که به آنان اجازه می‌دهد به دلیل کار‌هایی که در خانه انجام می‌دهند از همسر خود پول دریافت کنند. این حق نه نفقه است نه مهریه؛ بلکه «اجرت‌المثل» نام دارد؛ حقی که به زنان اجازه می‌دهد دستمزد زحماتشان را بگیرند. تا پیش از تصویب تبصره ماده 336 قانون مدنی در سال 1385، شرایط گرفتن اجرت‌المثل دشوار بود، اما اکنون قانون‌گذار به‌نفع بانوان تغییراتی در قانون اعمال کرده است.    ...................

ادامه مطلب
: مرتبه
[ برچسب:, ] [ ] [ چرخکاریان ( وکیل پایه یک دادگستری ) ]
درباره وبلاگ

خوش آمدید ........................................ قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی ، کیفری ، ثبت و... ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, در کلیه محاکم استان تهران ، البرز و یزد ..............................................
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 88
بازدید کل : 207390
تعداد مطالب : 264
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

موسسه حقوقی چرخ کاریان

این صفحه را به اشتراک بگذارید